ABOUT ME

Today
Yesterday
Total
  • 토익 문법 필수: 헷갈리는 능동태·수동태, 이제 정확하게 구분하자!
    공부/토익 2025. 3. 27. 01:45
    반응형

    토익 문법 필수: 헷갈리는 능동태·수동태, 이제 정확하게 구분하자!

     

    1. 외워야 할 자동사 (Intransitive Verbs)

    자동사는 목적어를 직접 취하지 않는 동사로, 보통 수동태로 만들 수 없습니다. “주어 + 동사” 구조만 가능하기 때문에 목적어가 뒤따르지 않으며, 뒤에 전치사가 오더라도 목적어 역할이 아닌 부사구 역할을 합니다.

    주요 자동사 목록

    • arrive: 도착하다
      • 예문: The train arrived on time.
    • deteriorate: 악화되다
      • 예문: The patient's condition deteriorated overnight.
    • disappear: 사라지다
      • 예문: The cat disappeared into the bushes.
    • function: 작동하다, 기능하다
      • 예문: The machine functioned well for several years.
      • 잘못된 예문(수동태 X): The equipment was functioned properly. (X)
        • function은 자동사이므로 수동태로 쓸 수 없습니다.
    • happen / occur / take place: 일어나다, 발생하다
      • 예문: An unexpected error happened during the installation.
    • remain / stay: 여전히 ~한 상태이다
      • 예문: The weather remained cold all day.
    • rise: 오르다
      • 예문: The sun rises in the east.
    • exist: 존재하다
      • 예문: Dark matter is believed to exist throughout the universe.
    • look / seem / appear: ~인 듯하다, ~인 것처럼 보이다
      • 예문: She seems tired today.
    • become: ~이 되다
      • 예문: He became a famous writer.
    • peak: 최고조에 이르다
      • 예문: The mountain climbers finally peaked at the summit.
    • culminate: 최고점에 이르다
      • 예문: The ceremony culminated in a grand fireworks display.
    • expire: 만료되다
      • 예문: My passport will expire next month.
    • arise / emerge: 발생하다, 나타나다
      • 예문: Problems arose when we least expected them.
    • dine: 식사하다
      • 예문: We dined at a new Italian restaurant.

    핵심 포인트: 이들 동사는 목적어를 바로 취하지 않으므로 “주어 + 동사 + 목적어” 형태로 문장을 만들 수 없습니다. 따라서 수동태(주어 + be + p.p.)로도 거의 쓰이지 않습니다.


    2. 수동태가 가능한 자동사 (자동사 + 전치사 = 타동사적 구동사)

    아래 동사들은 본래 자동사이지만, 전치사와 함께 쓰여 목적어를 가질 때는 “(자동사 + 전치사) + 목적어” 형태가 됩니다. 이 경우, 수동태를 만들면 “be + p.p + 전치사” 형태가 가능합니다.

    주요 동사 + 전치사 표현

    • deal with N: ~를 다루다, 처리하다
      • 예문(능동): We deal with customer complaints daily.
      • 예문(수동): Customer complaints are dealt with promptly.
    • account for N: ~를 설명하다, ~을 차지하다
      • 예문(능동): These factors account for the high cost.
      • 예문(수동): The high cost is accounted for by multiple factors.
    • refer to N: ~을 언급하다, ~을 참조하다
      • 예문(능동): She referred to the user manual.
      • 예문(수동): The user manual was referred to in the meeting.
    • look at N: ~를 보다
      • 예문(능동): He looked at the painting closely.
      • 예문(수동): The painting was looked at by many visitors.
    • look for N: ~을 찾다
      • 예문(능동): I am looking for my keys.
      • 예문(수동): My keys are being looked for by everyone at home.
    • look into N: ~을 조사하다
      • 예문(능동): The police are looking into the matter.
      • 예문(수동): The matter is being looked into by the police.
    • attend to N: ~을 돌보다, 주의하다
      • 예문(능동): Nurses attend to patients in the ward.
      • 예문(수동): Patients are attended to by the nursing staff.
    • rely on N / depend on N: ~에 의존하다, 달려있다
      • 예문(능동): We depend on renewable energy sources.
      • 예문(수동): Renewable energy sources are depended on by many countries.
    • reply to N / respond to N: ~에 답하다
      • 예문(능동): He replied to the email immediately.
      • 예문(수동): The email was replied to within an hour.
    • react to N: ~에 반응하다
      • 예문(능동): She reacted to the news calmly.
      • 예문(수동): The news was reacted to with surprise by some people.
    • turn on / off N: ~을 켜다 / 끄다
      • 예문(능동): I turned off the TV before leaving.
      • 예문(수동): The TV was turned off by my brother.
    • fill in / out N: ~을 기입하다, 작성하다
      • 예문(능동): Please fill out the application form.
      • 예문(수동): The application form was filled out correctly by the applicant.

    핵심 포인트: 자동사라도 “자동사 + 전치사” 구조로 목적어가 생기면 수동태로 변형 가능합니다.


    3. 일반적인 4형식 동사 (주다, 제공하다 등)

    4형식 동사는 “주어 + 동사 + 간접목적어 + 직접목적어” 형태로 쓰이며, 능동태와 수동태 모두에서 목적어가 유지될 수 있습니다.

    주요 4형식 동사

    • give: 주다
      • 예문(능동): She gave me a gift.
      • 예문(수동): I was given a gift by her.
    • offer: 제공하다
      • 예문(능동): The company offered employees flexible hours.
      • 예문(수동): Employees were offered flexible hours by the company.
    • send: 보내다
      • 예문(능동): He sent me a letter.
      • 예문(수동): I was sent a letter by him.
    • bring: 가져오다
      • 예문(능동): She brought me some coffee.
      • 예문(수동): I was brought some coffee by her.
    • make: 만들어 주다
      • 예문(능동): They made her a special dessert.
      • 예문(수동): She was made a special dessert by them.
    • grant: 승인하다, 인정하다
      • 예문(능동): The committee granted her the scholarship.
      • 예문(수동): She was granted the scholarship by the committee.
    • award: 수여하다
      • 예문(능동): The judges awarded him first prize.
      • 예문(수동): He was awarded first prize by the judges.
    • allow: 허락하다
      • 예문(능동): My parents allowed me some free time.
      • 예문(수동): I was allowed some free time by my parents.
    • assign: 할당하다
      • 예문(능동): The manager assigned me a new project.
      • 예문(수동): I was assigned a new project by the manager.
    • win: 얻게 해 주다
      • 예문(능동): His performance won him the trophy.
      • 예문(수동): He was won the trophy by his outstanding performance.
    • issue: 발급하다, 발행하다
      • 예문(능동): The bank issued her a new credit card.
      • 예문(수동): She was issued a new credit card by the bank.

    핵심 포인트: 4형식 동사는 **간접목적어(I.O.)**와 **직접목적어(D.O.)**를 모두 취할 수 있으며, 수동태에서도 간접목적어가 주어가 되어 “주어(간접목적어) + be + p.p + 직접목적어”가 가능합니다.


    4. 4형식 동사로 직접 목적어에 that절을 취하는 경우

    아래 동사들은 4형식으로 쓰면서 that절을 직접목적어로 취할 수 있습니다. 즉, “S + V + A(대상) + that절” 구조입니다. 이때 수동태로 바꾸면 대상(A)이 주어가 되고, that절은 그대로 뒤에 남습니다.

    주요 동사

    • inform: 알리다
    • notify: 통지하다
    • tell: 말하다
    • assure: 확신시키다
    • convince: 납득시키다
    • remind: 상기시키다

    예문

    • 능동태: They informed me that the meeting was postponed.
      • 구조: S(They) + V(informed) + A(me) + that절(the meeting was postponed)
    • 수동태: I was informed that the meeting was postponed.
      • 구조: A(I) + be + p.p(informed) + that절(the meeting was postponed)

    핵심 포인트: that절을 목적으로 취하는 4형식 동사는 수동태로 바뀌어도 that절 자체는 변형되지 않습니다.


    5. 특이 동사 및 명사 구분

    1) hasten

    • 타동사: (일을) 서둘러 하다
      • 예문: He hastened his departure to avoid traffic.
    • 자동사: 서둘러 가다
      • 예문: She hastened down the hallway.

    2) refund

    • 가산명사: 환불(금)
      • 예문: I requested a refund for the damaged product.
    • 타동사: 환불해 주다
      • 예문: The store manager refunded my purchase price.

    3) training

    • 불가산명사: 훈련, 교육
      • 예문: Training is essential for new employees.

    추가 팁: 어떤 단어는 품사에 따라 문장 내 역할이 달라질 수 있으므로, 동사(타동사/자동사)인지 명사인지 꼭 구분해 사용해야 합니다.


    결론 및 학습 전략

    1. 자동사 vs. 타동사 구분을 먼저 확실히 하자.
    2. 수동태는 목적어가 있는 타동사가 기본이며, “자동사 + 전치사” 구조일 경우에만 수동태로 전환 가능함을 기억하자.
    3. 4형식 동사는 능동태, 수동태 모두에서 간접목적어가 문장의 주어가 될 수 있음을 이해하자.
    4. 특수한 동사(hasten 등)와 명사로도 쓰이는 단어(refund, training)의 품사별 쓰임을 구분해 정확히 활용하자.

    위 정리 내용을 바탕으로 꾸준히 예문을 만들어 연습하면, 능동태와 수동태의 활용이 한결 쉬워질 것입니다. 특히 토익(TOEIC)과 같은 영어 시험에서는 4형식 동사의 수동태, 자동사/타동사의 구분, 그리고 전치사와 함께 쓰여 수동태로 바뀌는 동사가 자주 등장하므로 반드시 숙지하시기 바랍니다.


     

    반응형
Designed by Tistory.